10 verslo valdymo pamokų iš „Amazon“ sėkmės istorijos
1994 m. įkurta „Amazon“ išaugo į tikrą milžinę, kurios grynosios pajamos 2017 m. siekė 178 milijardus USD. Pradėjusi nuo prekybos knygomis, ji palaipsniui išplėtė savo veiklą nesuskaičiuojamoje daugybėje sektorių. Bendrovė, neseniai įsigijusi „Ring“, toliau plėtoja savo veiklą investuodama į skirtingus sektorius.
Per savo augimo laikotarpį „Amazon“ patyrė ir daug nesėkmių. Kai kurios investicijos buvo nesėkmingos, ji prarado savo pagrindinius darbuotojus ir ėmėsi projektų, kurie buvo pasmerki žlugti. Vis dėlto, ji judėjo pirmyn. Dėl „Amazon“ raidos istorijos pobūdžio, sėkmės ir egzistavimo laikotarpio iš jos galima daug ko pasimokyti. Jeff Bezos yra revoliucionierius ir vedlys, kurio valdymas išplito po visą organizaciją.
Jūsų dėmesiui pateikiame 10 sėkmingo valdymo pamokų iš „Amazon“ veiklos istorijos, iš kurių galima pasimokyti:
1. Suteikite darbuotojams autonomiją
„Amazon“ klesti, nes suteikia savo darbuotojams autonomiją. Ji leidžia darbuotojams visiškai kontroliuoti jų vykdomus projektus. Ši savybė pritraukė į „Amazon“ ne vieną garsų vadovą; bendrovėje veikia ištisi departamentai ir skyriai, kuriuos sukūrė vienas žmogus arba nedidelė žmonių grupė.
Tokie darbuotojai naudojasi labai dideliu pasitikėjimu. „Amazon“ iš jų labai daug tikisi ir leidžia žmonėms dirbti kuo geriau. Jų niekas nevaržo, jie gali naudotis galimybėmis ir realizuoti idėjas taip, kad būtų užtikrinta didžiausia sėkmė.
2. Suteikite darbuotojams prasmingą viziją
Brad Stone neseniai apie „Amazon“ parašė knygą, pavadintą „The Everything Store“, kuris jai idealiai tinka: „Amazon“ tikrai siekia būti „visko“ parduotuve. Ji nori, kad žmonės iš viso pasaulio galėtų apsipirkti ir viską, ko jiems gali prireikti, rasti vienoje vietoje. Be to, „Amazon“ siekia, kad visa tai žmonės gautų už minimalią kainą.
Šią viziją „Amazon“ skleidžia visoje savo veikloje. Darbuotojai ją puikiai supranta ir palaiko. Todėl žmonės turi ko siekti. Jie siekia panašių tikslų, o tai padeda išvengti painiavos.
3. Svarbiausia – klientas
„Amazon“ ne tik siekia tapti universalia – pagrindinį dėmesį ji sutelkia į klientą. Ji siekia užtikrinti aukščiausią aptarnavimo kokybę savo vartotojams/klientams.
Tai padeda lengviau priimti sprendimus. Pirmumą teikdama ne pelnui, o vartotojui, „Amazon“ išvengia klaidingų iniciatyvų. Tai padėjo „Amazon“ tapti klestinčia bendrove, įteigti šią idėją darbuotojams ir užburti vartotojus – visa tai labai prisidėjo prie „Amazon“ sėkmės.
4. Būkite kantrūs
Bezos turėjo „Amazon“ viziją nuo pačios jos veiklos pradžios. Tačiau tik per paskutinius penkerius metus ši vizija pradėjo duoti tokios apimties rezultatų, kokių jis tikėjosi.
Kultūrose ir visuomenėse, kurios ne visada gali taip sparčiai transformuotis kaip jas supančios technologijos, labai svarbu būti kantriems. Vartojimo standartų pasikeitimui reikia laiko. Kai kuriems žmonėms ne iš karto patiks gauti tam tikras prekes el. paštu arba kad jos būtų jiems pristatytos į namus per 48 valandas.
Ši kantrybė, išugdyta per pasitikėjimą, leido „Amazon“ palaipsniui stabiliai augti.
5. Susitaikykite su nesėkmėmis
„Amazon“ nepavyko išvengti ir nesėkmių. XXI a. pirmojo dešimtmečio pradžioje „Amazon“ pradėjo „Pets.com“ projektą, kuris visiškai žlugo, be to, ji nesėkmingai bandė įgyvendinti telefono, prekybos aukštos klasės prekėmis ir daugybę kitų projektų. Nepaisant to, didžioji dalis „Amazon“ rizikos pasiteisino.
Rizikuodama, „Amazon“ nusprendė sukurti interneto paslaugas, įsigyti „Zappos“, įsteigti „Whole Foods“ (kol kas per anksti kalbėti apie tai, kaip ši rizika atsipirks) ir priimti daugybę kitų sprendimų. Būtent jų dėka „Amazon“ pasiekė tokią didžiulę sėkmę.
„Amazon“ padeda tai, kad ji nebaudžia už nesėkmes. Bezos yra pasakęs: „Jeigu ketinate priimti labai rizikingus sprendimus, tai bus eksperimentai, o jeigu tai eksperimentai – jūs iš anksto negalite žinoti, ar jie pasiteisins. Eksperimentai dėl savo pobūdžio dažnai būna pasmerkti žlugti. Tačiau keli kartai, kurie atneša didžiulę sėkmę, kompensuoja tuzinus nesėkmingų bandymų.“
Toks mąstymas motyvuoja darbuotojus, skatina rizikuoti, ko dažnai trūksta daugeliui bendrovių.
6. Raskite geriausius žmones ir besąlygiškai sekite paskui juos
„Amazon“ pagrindinių darbuotojų komandų vadovai yra geriausi iš geriausių. Pavyzdžiui, neseniai „Amazon Fashion“ pradėjo vadovauti Christine Beauchamp, anksčiau dirbusi pasaulinio prekės ženklo Ralph Lauren prezidente. Darbuotojų, perėjusių dirbti į „Amazon“ iš garsiausių kompanijų, sąrašas yra didžiulis.
Būtent tokių darbuotojų dėka „Amazon“ gali klestėti ir gali leisti jiems dirbti savarankiškai.
7. Atėjus laikui, pakeiskite darbuotojų funkcijas
„Amazon“ labai skatina savo darbuotojus. Šios bendrovės darbuotojai noriai daug dirba, nes „Amazon“ dažnai kuria naujas komandas ir padalinius, kuriems reikia vadovų. Ji leidžia darbuotojams suklestėti naujuose vaidmenyse, kai jie yra tam pasirengę, ir kuria aplinką, kuri skatina daug ir prasmingai dirbti.
8. Būkite atviri išoriniams pokyčiams
2017 m. laiške akcininkams Bezos rašė apie tai, kaip svarbu būti atviriems „išorinėms tendencijoms“. „Amazon“ stengiasi neatsilikti nuo technologijų pažangos; ji žino, kiek technologijų milžinių žlugo dėl to, kad nenorėjo keistis. Toks požiūris padeda „Amazon“ išlikti atvirai įvairioms galimybėms.
9. Neatsisakykite greito sprendimų priėmimo ir mažų komandų
„Amazon“ sugeba būti labai „mobili“. Jos komandos dažniausiai yra nedidelės ir veikia savarankiškai. Tokiu būdu sukuriamos sąlygos pradėti naujai veiklai, naudojantis didelės kompanijos resursais ir padėtimi. Nors „Amazon“ turi daugybę darbuotojų, jie gali realizuoti idėjas ir augti, turėdami daugiau savarankiškumo ir išteklių.
10. Skatinkite darbuotojus glaustai reikšti mintis
„Amazon“ yra prieš „PowerPoint“ prezentacijas. Vietoje jų, prieš susitikimus vadovas turi raštu parengti šešių lapų atmintinę, kurią visi susirinkusieji susėdę iš karto perskaito. Tai skatina vadovą labai glaustai ir kartu kruopščiai suformuluoti savo mintis. Bezos, kalbėdamas apie atmintines, sakė: „Pilnus sakinius rašyti sunkiau. Juose yra veiksmažodžių. Pastraipose yra pagrindiniai sakiniai. Šešių lapų glaustos atmintinės neparašysite, jeigu nesugebėsite aiškiai ir konkrečiai suformuluoti savo minčių.“
Tokios atmintinės skatina darbuotojus labai gerai apgalvoti, ką jie nori pasakyti. Jos padeda išvengti klaidų ir didina pokalbių konstruktyvumą.
„Amazon“ yra daugybę kartų rizikavusi. Ir nors toli gražu ne visada, tačiau labai dažnai jos rizika pasiteisina, Visų pirma taip yra dėl to, kad kompanijoje dirba labai stiprūs vadovai. „Amazon“ išaugo į kompaniją, kurioje kiekvienas darbuotojas gali prisiimti atsakomybę ir kontroliuoti ne tik savo darbą, bet ir rinką. Nors ne kiekviena bendrovė gali išaugti į tokią milžinę kaip „Amazon“, tačiau ji gali bent jau daug ko pasimokyti iš „Amazon“.